Directeur Wim Tollenaers benadrukte de nauwe band tussen Lieteberg en het toerisme: één bezoeker op vier gaat iets eten of drinken, één op vijf verbleven ook in de buurt.
Bezoekerscentrum Lieteberg bevroeg afgelopen winter haar bezoekers van het jaar 2021. Uit de resultaten bleek een verrassend sterke band tussen Lieteberg en de lokale horecaondernemers.
Directeur Wim Tollenaers legt uit: “In de bevraging peilden we naar de activiteiten van onze gasten buiten hun bezoek aan het Blotevoetenpad. Zo gaf 22% aan dat ze een weekend of meerdere dagen in de buurt hadden verbleven, zowel in hotels, B&B’s als vakantieparken. Eén bezoeker op vier bezocht een horecazaak in Zutendaal of de directe omgeving. Met 100.000 bezoekers in 2021 leverden we zo 25.000 klanten voor de lokale horeca.”
Een goed moment om de banden aan te halen, dus nodigde Bezoekerscentrum Lieteberg de ondernemers uit om elkaar beter te leren kennen.
Tollenaers: “Bij de start van het Lieteberg-seizoen nodigden we alle lokale uitbaters van logies en horeca uit voor een kennismaking met Bezoekerscentrum Lieteberg. Na een korte kennismaking met onze werking gaven we hen een kijkje achter de schermen van het Blotevoetenpad, het insectenmuseum Entomopolis en de werken aan de vlinderserre en het nieuwe facilitair gebouw. Aansluitend benoemden we hen allemaal tot ‘trotse Lieteberg Ambassadeur’.”
Communicatieverantwoordelijke Harmonie Carlier vult aan: ”Ook op onze website en in onze social media kanalen zetten we onze partners extra in de kijker. Zo versterken we de band tussen Lieteberg en de lokale gemeenschap. Op termijn hopen we dat minstens één op twee van onze bezoekers ook een hapje of drankje nuttigt in de buurt. Daar gaan we voor!”
De kersverse ambassadeurs kregen een houten ‘blotevoetje’ mee voor achter de bar of op de balie. Een makkelijke conversation-starter om het Blotevoetenpad en Lieteberg in de kijker te zetten bij hun eigen bezoekers.