Bezoekerscentrum Lieteberg in Zutendaal mocht deze week zijn honderdduizendste bezoeker van dit jaar welkom heten. De bezoekers zitten opnieuw in stijgende lijn, maar halen nog niet het recordniveau van 2015. Het Blotevoetenpad in Lieteberg is dit jaar nog vijf weken elke dag open, tot het einde van de herfstvakantie.
Lieteberg- directeur Wim Tollenaers: “Tijdens de twee coronajaren hebben we goed nagedacht hoe we onze bezoekers opnieuw kunnen activeren om naar Lieteberg en naar Zutendaal te komen. Zo bleven we investeren in nieuwigheden op het Blotevoetenpad, kreeg de Vlinderkoepel een make-over en gingen we meer gericht aan de slag met onze marketingstrategie.”
Die aanpak werpt alvast zijn vruchten af, want deze week mocht Bezoekerscentrum Lieteberg zijn 100.000 e bezoeker van dit seizoen verwelkomen.
Wim Tollenaers: “We zijn blij dat onze bezoekersaantallen opnieuw de goede kant uitgaan. Zoals de kaarten vandaag liggen mikken we op 115.000 à 120.000 bezoekers tegen het einde van ons seizoen. Een mooi cijfer, maar wel nog een eind verwijderd van de 150.000 bezoekers op ons hoogtepunt in 2015. Daar willen we graag opnieuw naartoe.”
Om die ambitie kracht bij te zetten wordt er nu al specifiek gewerkt op een aantal doelgroepen. Communicatieverantwoordelijke Harmonie Carlier licht toe: “Afgelopen maand organiseerden we samen met het weekblad Klasse een eerste lerarendag. Ongeveer 90 leerkrachten kwamen een kijkje nemen en proeven van het Blotevoetenpad en ons insectenmuseum Entomopolis. In overleg met onze bezoekers uit het onderwijs proberen we ons aanbod constant te verbeteren, zowel het educatieve als het ontspannende luik. Dit jaar was het bijvoorbeeld een extra troef dat de scholen terecht konden in onze nieuwbouw voor hun spullen op te bergen. Vroeger was dit in tenten.”
Bezoekerscentrum Lieteberg kijkt ook over de grenzen met de opstart van een online, internationale campagne. Harmonie Carlier: “We merken dit seizoen een sterke stijging van bezoekers uit Wallonië, Nederland en Duitsland. Daar willen we dit jaar nog een extra boost realiseren met een gerichte online campagne. Het Blotevoetenpad blijft immers nog open tot 6 november, het einde van de herfstvakantie in België. Het insectenmuseum Entomopolis is het jaarrond geopend.”